Studietur til CERN og Sveits

Mange av elevene våre har vært på studieturer den siste tiden. Her kan du lese om hva realistelevene opplevde i Sveits!

Søndag 21. september sto 27 elever og 2 lærere grytidlig opp for å rekke 07.25 flyet til Geneve. Det store målet for fysikkturen i VG3 var et besøk i CERN, et verdenssentrum for kjernefysisk forskning. Men før dette var det mange spennende opplevelser som ventet på oss i dette landet på størrelse med et norsk fylke.

Etter er rundtur med guiding i Geneve søndag, dro vi mandag til de sveitsiske alper. Bussen tok oss til en alpelandsby som heter Lauterbrunnen og ligger 795 moh. Derfra tok vi toget opp til ca 2060 m høyde og gikk 400 høydemeter oppover til vi var på toppen av Lauberhorn, 2472 moh. Dette er 3 m høyere enn Galdhøpiggen!

Mesteparten av tirsdagen tilbrakte vi på Technorama, også kalt Swiss Science Center. Dette tilsvarer på en måte Vitensenteret bare 10 ganger så stort og hundre ganger mer spennende! Her boltret elever og lærere seg med forsøk og eksperimenter. Vi fikk også se et utrolig show med høyspenning, lyn og torden. Dessuten fikk noen av oss lov til å lage musikk ved hjelp av laserlys. Hjemveien tilbake til Geneve gikk via Zurich, også en vakker og ryddig by.

I Geneve ligger hovedkvarteret til Røde Kors/Røde Halvmåne. Dette viste seg å inneholde et svært avansert interaktivt museum som vi besøkte onsdag formiddag. På ettermiddagen fikk vi omvisning i FNs europeiske hovedsete. Ikke visste vi på forhånd at denne FN-bygningen er større og rommer flere ansatte enn FN-bygningen i New York.

Torsdag var vi klare for turens høydepunkt, nemlig besøk i CERN, et mekka for alle fysikkinteresserte. Besøket startet med et spennende foredrag fra Lillian Smestad, en norsk kjernefysiker som jobber der nede. Vi fikk blant annet høre historien om hvordan Higgsbosonet, også kalt den siste manglende puslespillbiten, ble oppdaget i 2012. For dette fikk forskerne Nobelprisen i fysikk året etter. Deretter ble vi kjørt i buss over til Frankrike for å lære mer om hvordan de akselererer protoner og måler hva som skjer når disse kolliderer i en tunnel 100 m under bakken. Så var det buss tilbake til Sveits for å spise lunsj sammen med den ansatte, før det var ny busstur over til Frankrike igjen for å lære mer på en annen av de 4 målestasjonene som ligger langs den 27 km lange tunnelen protonene går i. En spennende dag som ble avsluttet med en sen flytur hjem til Norge.

Vel hjemme takker to fornøyde lærer for en flott tur. Det er ingen sak å reise ut med så flotte og hyggelige elever.