R-klassen skapte vitenskapsmesse

En uke i mars oppløste R-klassen i VG timeplanen. Målet var å lage en messe der andre elever kunne lære mer om forskjellige vitenskapelige problemstillinger. Det ble en spennende uke!

William Juul Stensrud og Leif Svorstøl Mørstad jobber med konstruksjonen av en solcellebil.

Elevene ble delt i grupper, og det var mye å velge mellom. Da vi var innom halvveis i vitenskapsuka, var det gruppene som konstruerte solcellebiler og katapult som var i full sving. Bilen skulle gå utelukkende ved hjelp av kraften fra solcellepaneler, og katapulten skulle kaste gjenstander flere meter av gårde.

Her tar katapulten form. David Devik holder kastearmen mens Torleiv Høgestøl jobber med festet.

Andre elever jobbet for eksempel med etiske spørsmål som virkelig er aktuelle om dagen. Noen jobbet med problemstillinger knyttet til genmodifisering av mat mens en annen gruppe satte seg inn i den brennbare diskusjonen rundt abort. Det var både etiske problemstillinger og rene vitenskapelige framgangsmåter elevene fordypet seg i.

Det var fullt hus og mange interesserte medelever og lærere på vitenskapsmessa.

Gruppa som dissekerte et grisehjerte og en griselunge fikk en veldig praktisk tilnærming til å finne svarene de var ute etter. Biologi er en viktig del av naturfagene, og her var det mye spennende å holde på med. Til slutt var det en gruppe som lagde en satellitt og en mottaker for å kunne sende og motta signaler. Satellitten ble kastet ut fra femte etasje i Bislettgata mens spente elever sto på bakken og håpet på at fallskjermen skulle gjøre jobben sin. Forsøket ble vellykket!

Leif Svorstøl Mørstad, Adrian Gran von Hall og Agnes Aven Suhr prøver å overbevise ass.rektor Ingunn Juul at solcellebilen Kåre virkelig virker.

Vitenskapsuka ble avsluttet med en messe i hovedbygget der elever fra andre klasser og interesserte lærere kunne lære mer om hva R-klassen hadde jobbet med. Her kunne vi se film fra lunge-disseksjonen, sjekke at solcellebilen fikk fart på hjulene under den sterke lampen og få hjelp til å forstå hva genmodifisering av mat betyr. Til slutt delte juryen ut priser i tre kategorier, til stor applaus.

Neste uke skal S-klassen ha sin prosjektuke. Vi ønsker lykke til!