Elevene inntar arbeidslivet!

Sist uke sendte vi alle 9.klassingene ut i arbeidslivet. Elevene skulle «på jobb». Tiden før arbeidsuka har vært preget av søknader, e-poster og henvendelser for å få den ultimate jobben for en uke. Vi møtte Elin Margareta Thommessen, Marco Ivanovic Kristoffersen og Peter Hjelle Petersen-Øverleir i 9D rett før de skulle ut i arbeidslivet.

Tre blide elever fra 9D er klare for arbeidsuka.

Tre blide elever fra 9D er klare for arbeidsuka.

Av: Anne Helene Jølstad

Hva har du gjort for å få denne jobben for en uke?

Peter tenkte raskt gjennom hvilke kontakter han hadde rundt seg. Han visste hva han likte, men var det oppnåelig? Muligheten kom da en forelder i basketballklubben var arkitekt. Dette var hans ønske! Peter fikk napp og skal jobbe i et arkitektfirma.

Marco: – Jeg spurte de andre i klassen først og gikk sammen med flere for å prøve å få jobb. Først ble jeg med en kamerat, men vi fikk avslag. Videre prøvde tre av oss å få jobb i butikker i byen, men det var vanskelig å være flere sammen. Da endte jeg med å spørre onkelen min, og det gikk! Jeg skal være med han som vaktmester i et boligsameie.

Elin: – Det startet med at en venninne fikk jobb med kunst og design. Det ga meg lysten på teater. Jeg brukte nettet og mailet i vei, fikk kontakt og et ja. Jeg skal på Teaterhøgskolen!

Peter, Marco og Elin skal prøve seg som arkitekt, vaktmester og som ansatt på Teaterhøgskolen!

Peter, Marco og Elin skal prøve seg som arkitekt, vaktmester og som ansatt på Teaterhøgskolen!

Hvorfor valgte du akkurat dette?

Peter visste hva han ville. – Jeg er interessert i arkitektyrket. For Marco var det litt tilfeldig, men et godt valg. – Jeg har så godt forhold til onkelen min, tilføyer han. Elin smiler og sier hun er så interessert i teater. – Jeg får billetter til enten teater eller musikaler som både bursdags- og julegave hvert år, fortsetter hun.

 

Hvilken utdannelse er relevant for arbeidet?

Peter vet at arkitekt trenger studiespesialisering, kanskje med realfag og i hvert fall R-matte hvis du skal gå på sivilarkitekt. Han har greie på hva han snakker om. –Jeg liker realfag, sier han, med et godt smil om munnen. For Marco er det annerledes. – Jeg tror det handler om å kunne ta i et tak og være på tilbudssiden. Utdanning er ikke like viktig, men erfaring og lyst til å rydde og fikse. Elin er litt usikker, men tror kunst og håndverk eller drama kan være riktig utdannelse for jobben med sceneteknisk; som hun skal jobbe med.  

 

Hvordan ser du frem til arbeidsuken?

-Jeg gleder meg og er spent på hva jeg skal gjøre i arkitektfirmaet, sier Peter. Marco er spent og tror det blir hardt arbeid. – Men, praktisk arbeid er fint, føyer han selvsikkert til. En som ser veldig frem til arbeidsuken, er Elin. – Jeg håper å bli tatt godt imot og få et innblikk som kan lære meg noe om teater, bekrefter hun.

 

Hvilke forventninger har du til uken?

Peter ønsker å bli bedre kjent med arkitektmiljøet. – Jeg håper jeg får svar på hvordan det er å være arkitekt, sier han. Marco er klar for å jobbe! Han er også åpen for det som kan skje i et boligsameie for en vaktmester. – Hvilke problemer kan oppstå hos folk? spør han seg. Elin håper virkelig at hun kan få jobbe med kulisser til scene! – Og jeg lurer på hvordan en høgskole ser ut og hvordan de lærer der, legger hun til.

Peter, Marco og Elin gledet seg til arbeidsuka!

Peter, Marco og Elin gledet seg til arbeidsuka!

Hva skal du gjøre, tror du?

Peter skal følge en person, eller en arkitekt om du vil. Marco sier han skal rydde mye. Elin vet ikke helt hva sceneteknisk avdeling innebærer av oppgaver. Alle tre er enige om å klare det som møter dem.

 

Er det noe å tjene på dette?

Peter sier klart og tydelig: Jeg vil få erfaring. Kanskje det kan få meg til å vite mer hva jeg liker, tenker han høyt. Marco er enig, Elin også. – Jeg syns det skal bli gøy å møte nye folk, sier Marco klokt. – Nå får jeg et innblikk i hva praktisk arbeid er, og kan hende det gjør noe med mine valg videre for skole og opplæring, fortsetter han. – Barneskuespillere har alltid vært mine forbilder, sier Elin. Det er lønn for Elin bare å være på et teater. Hun lurer litt på om denne uken kan være avgjørende for hva hun velger å gjøre senere i livet. Alle tre er innforstått med at det ikke er penger å tjene i denne omgang, men viktigere «lønn» er erfaring og mulighet til praktisk arbeid en uke utenfor skolen. Fornuftige elever.

 

Tenk om det ikke hadde vært arbeidsuke, sier jeg. Ja, da ville jeg hatt realfag og praktisk skolearbeid hele uken i stedet, sier Peter raskt. Marco tror skole er bra og at å jobbe for lenge bare ville blitt kjedelig i lengden, at de faktisk ville savnet skole. Elin har gledet seg til fenomenet «arbeidsuke» i flere år allerede. – Hvis vi ikke hadde hatt arbeidsuke, måtte vi gjort praktisk arbeid på skolen i alle fag, poengterer hun. Alle tre nikker og er enig: Arbeidsuke blir spennende og bra. Peter, Marco og Elin gleder seg. Vi håper alle niendeklassingene hadde en flott arbeidsuke!