Åttendeklassinger knekker koden

8.-klassinger ved KG var med på en skoletime med programmering.

IMG_5866 (2)

I dag er de fleste elever omgitt av datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner, likevel kan de færreste forklare hvordan datamaskiner faktisk fungerer. Det har aldri vært så stor forskjell på hvor lett tilgjengelig datamaskiner er og hvor få som lærer om dem. Det finnes også flere forskningsartikler[1][2][3] som viser sammenheng mellom læring av programmering og matematikk-kunnskap.

IMG_5859 (2)

Kodetimen er en del av en internasjonal dugnad for å øke forståelsen for programmering og vise at alle kan lære det grunnleggende. I løpet av en uke har over 160 millioner elever over hele verden gjennomført en undervisningstime med programmering.

IMG_5869 (2)

Her på KG har elever fra 8. klasse kunnet programmere kjente figurer fra Star Wars, Frozen eller Minecraft. Oppleggene er laget av code.org i samarbeid med blant annet Facebook, Microsoft og Google.

IMG_5863 (2)

Matematikklærer Marcus Trygg Weyde kan rapportere at elevene kastet seg over oppgavene med stor iver. Elevene er et skritt nærmere ferdighetene som kreves i det 21. århundret!

Enten man ikke fikk vært med på årets kodetime, eller ønsker å lære mer, kan man finne flere oppgaver på code.org eller på kidsakoder.no. Hvis man ønsker å lære litt mer avansert kode kan man for eksempel starte på codecademy.com

Lykke til!

 

[1] http://investigations.terc.edu/library/bookpapers/research_on_logo.cfm

 

[2] http://investigations.terc.edu/library/bookpapers/effective_use.cfm

 

[3] http://www.editlib.org/p/48851/